beëdiging tot advocaat/advocaat-stagiaire

 

Een verzoek tot inschrijving als advocaat wordt digitaal ingediend bij de raad van de orde in het arrondissement waar de verzoeker kantoor wenst te houden. Onder "webformulieren" op deze website kunt het in inschrijvingsverzoek (ook nog wel eens "beëdigingsverzoek" genoemd) indienen. Indien men kantoor wenst te houden in het arrondissement Oost-Brabant, dient de verzoeker het verzoek derhalve in bij de raad van de orde van advocaten Oost-Brabant. 

De procedure m.b.t. het INSCHRIJVINGSverzoek:

U gelieve het inschrijvingsverzoek digitaal in te dienen.

Alhier vindt u een model verzoekschrift

Bij het verzoekschrift dienen de volgende stukken te worden getoond c.q. overgelegd:

  1. Kopie geldig identiteitsbewijs (met doorhaling van het burgerservicenummer);
  2.  Originele bul(len), d.w.z. óf alleen de Doctoraalbul of zowel de Bachelorbul alsook de Masterbul en -indien van toepassing- ook de originele civiel effect verklaring met een kopie van deze bul(len) en civiel effect verklaring, alsmede een kopie van de bijbehorende cijferlijsten. 
  3. Originele verklaring omtrent het gedrag (VOG) (die op het moment van indienen van het verzoekschrift niet ouder mag zijn dan 3 maanden); Indien u nog niet over een VOG beschikt, verzoeken wij u via ons e-mailadres info@advocatenorde-oostbrabant.nl een verzoek tot het aanvragen van een digitale VOG te doen. Om de digitale aanvraag te starten ontvangen wij graag uw voorletters, achternaam en uw e-mailadres waar de aanvraaglink naar toe kan worden gestuurd. Het is van belang dat op het moment dat u de digitale VOG naar ons toestuurt u dat bestand niet hernoemt, maar de originele bestandsnaam aanhoudt. Voor meer informatie zie hier: Infographic Hoe ontvang ik mijn Digitale VOG
  4. Indien van toepassing een verklaring ex artikel 2 lid 6 Advocatenwet van de orde van advocaten uit het arrondissement waar verzoeker eerder stond ingeschreven; Verzoeker kan via deze link het aanvraagformulier downloaden. Het formulier dient volledig ingevuld te worden verzonden aan de orde van advocaten in het arrondissement waar verzoeker eerder stond ingeschreven. 
  5.  Antecedentenformulier (ingevuld en ondertekend).
  6.  Advocaat-stagiaire: een verzoek tot goedkeuring stage en patroon met bijbehorende stukken (conform het model zoals hieronder gepubliceerd);
  7.  Advocaat met stageverklaring: een kopie van de stageverklaring.

Voor aankomend stagiaire-ondernemers, stagiaires die vrijstelling wensen van de verplichting kantoor te houden bij de patroon (buitenstage) en advocaten/advocaat-stagiaires in dienst van een werkgever (geen advocatenkantoor) gelden extra voorwaarden. Alvorens een dergelijk inschrijvingsverzoek in te dienen, dient overleg plaats te vinden met het bureau van de orde: 073-691 17 86 of info@advocatenorde-oostbrabant.nl.

Pas als het verzoek compleet is, met alle benodigde stukken (inclusief originele VOG), acht de raad van de orde het verzoek ingediend. 

De stagiaire wordt vervolgens uitgenodigd voor een aan de beëdiging voorafgaand verplicht kennismakingsgesprek met de deken, mr. Jan Frederik Schnitzler en de adjunct-secretaris, mw. Amke de Visser.

De raad van de orde beoordeelt het verzoek tot goedkeuring stage en patroon.
 
Tenzij de raad weigert het verzoek tot inschrijving in behandeling te nemen (zie artikel 4 Advocatenwet), zendt de raad een afschrift van het verzoek, met bijlagen, aan de Rechtbank Oost-Brabant ten behoeve van de beëdiging van de verzoeker.

 

Formulier verzoek tot goedkeuring stage en patronaat

Formulier verzoek tot goedkeuring stage en patronaat, andere werkgever dan advocatenkantoor

Formulier verzoek tot goedkeuring stage en patronaat, stagiaire-ondernemer

Formulier verzoek tot vrijstelling kantoor te houden bij de patroon en goedkeuring stage en patronaat

  

FOTO'S BEËDIGINGSZITTING

Tijdens de beëdigingszitting worden door de orde van advocaten Oost-Brabant foto's gemaakt, die op social media worden gepubliceerd en in een nieuwsbrief aan de balieleden van de orde van advocaten Oost-Brabant worden verzonden c.q. op de website worden geplaatst. 

 

ADVOCATENPAS

Na uw beëdiging bent u verplicht de advocatenpas aan te vragen.